Gyenesi kilátók útja (körtúra).

Kilátó túránkat azoknak ajánljuk, akik szeretnék átmozgatni testüket, útközben megcsodálni a környék legszebb panorámáit, ám pár óránál többet nem szánnak túrázásra.

Gyenesi kilátók útja

Útvonal: Tourinform iroda, Gyenesdiás – Jókai u. – Kőbánya – Nagymező – Festetics kilátó – Erdei tornapálya – Pető-hegy, Berzsenyi-kilátó (FIGYELEM! A kilátó lezárva!) – Tüskés lap – Vadlánlik – Dolomit tanösvény – Fénykereszt – Mária szobor, Kesellő – Bem u. – Darnay utca – Jókai u. – Tourinform iroda, Gyenesdiás
Menetidő: 3,5 óra
Megtett kilométer: 11 km
Nehézségi fok: közepes
Abszolút szintkülönbség (Pozitív szintkülönbségek összege): 600 m

Relive ‘Gyenesi kilátók útja (körtúra)’

A kilátó túra – azon felül, hogy jól átmozgat minket – elénk tárja a környék számos természeti kincsét. Kiindulópont a gyenesdiási Tourinform iroda, amely a település központjában található. Túránkat a S (sárga) jelzésű úton indítjuk, amely a Hunyadi utcáról rávezet minket a Jókai utcára. A Jókai utca végéhez érve látunk egy táblát, amely a S jelzésű úton vezetne minket tovább a Tücsökdombra, de mi ne hagyjuk magunkat, sétáljunk tovább az úton! Ha jól csináltuk, hamarosan elénk tárul a vidék nagyobbik elhagyott kőbányájának varázslatos tere. Megcsodálhatjuk, ahogy a természet visszahódítja az ember által egykor megcsonkított vidéket. Végigsétálunk a bányán, és az út elvezet minket egészen a Nagymezőig. A Nagymező önmagában is nagy élmény, ám innen lehetőségünk nyílik két pompás kitérőt tenni. Az egyik kitérő túránk egyik fő célpontja, a Festetics kilátó. A K (kék)jelzést követve felsétálunk a Kerek-hegyre, amelynek tetején ott vár minket a kilátó gyönyörű panorámájával. Ugyanazon az úton visszaereszkedünk a Nagymezőre, ahol újabb kalandok várnak ránk, amint rátérünk az erdei tornapályára. Itt próbára tehetjük erőnlétüket változatos feladatsorokat követve. A kitérő során nem térünk vissza a Nagymezőre, hanem a K jelzésen haladunk tovább, majd rátérünk a S és P (piros) jelzésű útra. Hamarosan meglátjuk a S∆ jelzést, amely elvezet minket a Pető-hegyre, a Berzsenyi kilátóhoz. Az elénk táruló látvány ismét feledhetetlen élményt nyújt: a hegység szépségein túl messzi tájak, dombok, hegyvonulatok és völgyek fedik fel csodás alakzataikat. A S jelzésen visszaindulunk, majd Vadlánlikat jelölő táblát követve a Tüskés lapon keresztül elérjük a Vadlánlikat. A legendákkal övezett képződmény igazából egy szélerózió által formált nyílás, amit mesterségesen nagyobbítottak meg.  A dombról visszatérve visszafelé haladunk a S jelzésen, majd hamarosan letérünk a Dolomit tanösvényhez és a Fénykereszthez vezető útra. A Fénykereszt szirtjén állva újabb panorámát csodálhatunk meg. Innen egy jól járható ösvény vezet kelet felé a Mária szoborhoz. Kis pihenő után a túra könnyebb szakasza következik. Szőlősorok között leereszkedünk a Bem József utcáig, majd az úton nyugatra haladva (jobbra fordulva) a falu központja felé vesszük az irányt. A Darnay utcára (jobbra) fordulva ismét egy emelkedő vár ránk. Ha nagyon elfáradtunk, és megpihennénk egy finom bort, borkorcsolyát, illetve üdítőt kóstolgatva, térjünk be az útközben “ránk kacsintó” Darnay Pincébe, ahol a falakon kívül a kiállított tárgyak is mesélnek a bortermelés helyi történetéről. A Jókai utcát elérve, azon végighaladva visszatérhetünk túránk kiindulópontjához, a Tourinform irodához.