Vállusi túra.

Vadregényes barangolások a Keszthelyi-hegységben hegyen-völgyön keresztül Vállusig, gyönyörködés a Láz-tetői-kilátó bámulatos panorámájában.

Vállus túra

Útvonal: Tourinform iroda, Gyenesdiás – Hunyadi utca – Nagymező – Nyilas erdő – Pórak-háti-völgy – Kis-Szék-tető – Iván-hát – Nárad-fő forrás – Láz-tetői-kilátó – Vállus Vadlánlik – Vállus buszmegálló
Menetidő: 4 óra
Megtett kilométer: 12,8 km
Nehézségi fok: nehéz
Abszolút szintkülönbség (Pozitív szintkülönbségek összege): 682 m

Túránk az Országos Kéktúra nyomvonalát követi egy kis Pórak-háti-völgyi kitérővel Vállusig, ahonnan busszal javasoljuk a hazajövetelt. A túrát bakancsos, tapasztaltabb túrázóknak ajánljuk. Természetesen kipróbálhatják magukat a ‘kezdők’ is, de készüljenek fel, hogy egy kis izomlázzal ébrednek másnap reggel. Kiindulópont a gyenesdiási Tourinform iroda, amely a település központjában található. Túránk sokáig a K (kék) jelzésen vezet végig, tehát a kiindulópontból a Hunyadi János utcán haladunk, majd az erdőbe érve áthaladunk a kisebbik elhagyott kőbányán, majd kijutunk a Nagymezőre. Innen az Erdei tornapályán indulunk tovább, de  a K jelzést követve hamarosan letérünk a pályáról, és eljutunk a Nyilas erdőbe, ahol hamarosan balra vezetnek minket a jelzések (K és P jelzés). Egy erdei földúton sétálunk, amely a Hosszú-szénarét és az erdő határán vezet. A Pórakháti-völgy nyílása balra terel minket, innen a K+ jelzést kell követnünk. A völgyfenékről emelkedünk az egyre meredekebb szekérúton, irtások és nyiladékok között, a Kis-Szék-tető oldalába. A cseresekből kilépve hamarosan elérjük a Büdöskútra vezető, emelkedő aszfaltozott erdészeti utat, és jobbra kanyarodva pár száz métert teszünk meg rajta. Hamarosan  balra meglátjuk a már jól ismert K jelzést, és ezzel visszatérünk a Kéktúra útvonalra. Észak felé vesszük az irányt, és egy hosszabb egyenes szakaszon haladunk az Iván-háton, majd egy kisebb kanyargós út vezet el minket Vállus községbe. Útközben felfrissíthetjük magunkat a Nárad-fő forrás tiszta vizével. A településre beérve addig kell követnünk a K jelzést, amíg el nem térít minket a Z (zöld) ∆ jelzés. Táblák fognak vezetni minket a vállusi Vadlánlik szikláihoz, majd a Láz-tetői-kilátóhoz. A fagerendás 16 méter magas kilátót pár éve építették, és ezzel egy újabb csodás panorámával bővült a Keszthelyi-hegység látképeinek sora. A hegység dimbes-dombos vidékén kívül megcsodálhatjuk innen a Rezi vár romjait, a zalaszántói Sztúpát, a Tátika-hegy és a Kő orra körvonalait. Ezzel túránk végéhez érkeztünk, Vállusról már egy kényelmes buszjárat gondoskodik hazautunkról.

Túránk irányát meg is fordíthatjuk, induljunk busszal Vállusra, majd onnan vezet túránk haza Gyenesdiásra. Így egyrészt folyamatosan élvezhetjük a Balaton látványát, másrészt nem kell busz indulási időponthoz igazodni, szaporázni esetleg miatta lépteinket.