2006. év történéseiből

A csaknem 3 és fél éve alakult Gyenesdiási Turisztikai Egyesület komoly eredményeket ért el. Az alulról történő építkezés beváltja a hozzáfűzőtt reményeket, összefogással tudunk csak előrelépni.

 Tourinform irodánk 4 éve működik (ez volt az 5. szezon) a Magyar Turizmus Zrt Névhasználati szerződésének megfelelően, és évről-évre többen keresik fel (szezonban napi 120-150 főt is elérheti a vendégeink száma!) különböző kérdésekkel, problémákkal. Az iroda folyamatosan 2 fővel működik, továbbá a nyári hónapokban 2 gyakornok töltötte nálunk kötelező gyakorlatát. A nyári hosszított nyitva tartást a vendégek kényelme érdekében idén is sikerült megoldanunk, így július és augusztus hónapban hétfőtől péntekig 9.00-19.00 óráig, míg szombaton és vasárnap 9.00-13.00 óráig álltunk vendégeink rendelkezésére. Szezonon kívül hétköznap 9.00-17.00 óráig tart irodánk nyitva.

Az információkérések, foglalások jelentős hányada az interneten bonyolódik, egyre fontosabb szerephez jut a világháló. A csaknem 2 éve működő internetes értékesítési rendszer, a turisztikai portálunk (www.gyenesdias.info.hu) jelentősen megkönnyíti nemcsak a vendégek, de irodánk dolgozóinak munkáját is. Az információkérések, foglalások jelentős hányada az interneten bonyolódik. A portál folyamatosan bővül, a fejlesztők dolgoznak a rendszeren. Az iroda munkáját támogató/segítő front office rendszer, segítségével, sokkal magasabb szinten tudjuk kielégíteni a vendégek igényeit. A portál látogatottsága július hónapban napi átlag 160 volt, ami települési szinten nagyon jó mutatónak számít.

Az idei évben korábban kellett egyesületi A/4 méretű kiadványunkat elkészítenünk, mivel az őszi vásári szezonra nem maradt az előzőből. Ez is jelzi mekkora sikere volt az 5 nyelvű (magyar, német, angol, cseh és lengyel) településismertetőt, településtérképet, szálláslehetőségeket, egyéb szolgáltatókat tartalmazó kiadványnak. Az idei évben is készült rendezvénynaptár magyar és német nyelven, mely a március és november között megrendezésre kerülő programok mellett a különböző szabadidős tevékenységekre (vitorlázás, lövészet, korongozás, stb.) is felhívja a figyelmet. Fontos kiadványunk az elmúlt évben pályázati forrásból készített Info-map térképes anyag, mely Gyenesdiást, és a Nyugat-Balaton régió kirándulási lehetőségeit mutatja be sok fotóval több nyelven. Szintén pályázati forrásból készült, 5 túrát 3 nyelven ismertető gyalogtúra térkép, mely az előző évben kiadott biciklis térkép mintájára készült a Térségmarketing Kht és a Forrásvíz Természetbarát Egyesület anyagi és szakmai támogatásával. Emellett egy 16 oldalas invitatív jellegű „Nyugat-Balaton aktív” témájú kiadvány készült, melyben 6 kerékpártúrát, 5 gyalogtúrát és lovaglási lehetőséget ajánlunk szintén 3 nyelven vidám grafikával, és sok fotóval az olvasónak

A Nyugat-Balatoni Kht-val való együttműködésünknek köszönhetően kiadványaink idegenforgalmi szakvásárokon történő terjesztése nagyon jól megoldott. A Kht. 2006-ban 46(!) szakmai rendezvényen vett/vesz részt, közte új piacok, célterületek (Németországban 16, Ausztria 5, Belgium 1, Lengyelország 5, Hollandia 1, Svédország 1, Nagy-Britannia 2, Szlovákia 4, Csehország 2, belföld 9 vásár). Településünk ebből személyes részvétellel 5 külföldi, illetve 7 belföldi vásáron volt jelen, de kiadványaink természetesen a többi rendezvényen is elérhetőek (voltak).

A Kht 15 study tour-t (szakmai tanulmányutat) bonyolított le a Nyugat-Balaton régióban, melyekbe természetesen lehetőség szerint bekapcsolódunk programmal, étkezéssel. Ezek között voltak belföldi, külföldiek között angol, holland, lengyel, szlovák, német, orosz, cseh résztvevők. Média részéről csaknem 70 fő, míg szakmából (utazásszervezők, -közvetítők) kb. 60 fő ismerkedett a régiónkkal.

Az elmúlt évek pozitív visszajelzései, tapasztalatai miatt egyesületünk szervezésében 2006-ban is várták az animátorok a strandolókat a Diási strandon. Az idei évben az egyesület vezetősége úgy döntött, hogy a lebonyolítással egy profi csapatot, az Animation Clubot bízta meg. A helyi fiatalokból álló animátor csapatnak igazán nagy sikere volt. Játékos programokat, különböző sportversenyeket, vízi aerobicot, mini disco-t, barkács- és kézműves programokat szerveztek a strandolóknak. A foglalkozások 11 órakor kezdődtek. (szerda – szünnap).

Nagy örömünkre a szervező Magyar Röplabda Szövetség a 4 fordulós országos strandröplabda mester bajnokság 2. fordulóját (július 1-2.), és az „A” kategóriás verseny 5. fordulóját (július 22-23.) Gyenesdiásra hozta. A szervezők a helyi lebonyolítással maximálisan elégedettek voltak, így jövőre is várhatóan otthont adunk a TV által is közvetített (és többször ismételt) rendezvénynek.

Az előző évekhez hasonlóan idén is végeztünk kérdőíves felmérést a település turisztikai kínálatának javítása, a hozzánk érkező vendégek igényeinek, benyomásainak, aktivitásának, utazási szokásainak megismerése érdekében. A felmérés májustól szeptember végéig terjedő időszakban történt. Az értékelés alapját 156 db kérdőív képezi. A legfőbb küldőpiac még mindig Németország 52,6 % a német turisták aránya, e mellet fontos megemlíteni az angol turistákat, akik a sármelléki Ryanair járat kapcsán településünkön is megjelentek. A tavalyi évhez képes nőt a visszatérő vendégek aránya. 51 %-ról 64,5 %-ra, de ez még nem éri utol a korábbi évek 70-80 %-át. A vendégek jelentős része (86 %) továbbra is egyéni szervezésben érkezik, többnyire előre lefoglalva szállását. Megállapíthatjuk, hogy fő vonzerőink közé a balatoni fürdés, vendégszeretetünk, a jutányos nyaralás, és az elégedetten hazatérő vendég, aki hírünket viszi, továbbá a gyógyvizek közelsége tartoznak. Az elmúlt években hazánk sajnos drágult, amit elsősorban azok tapasztalnak, akik több éve visszajárnak hozzánk. Ezzel szemben a vendégeink csaknem háromnegyede még mindig értékarányosnak, illetve kedvező árúnak ítéli meg hazánkat. A kérdőív kitöltői között a szezon végén nyereményeket sorsolunk ki, amivel ösztönözni szeretnénk vendégeinket a kérdőív kitöltésére.

2006-ban sajnos kevés pályázati lehetőség adódott. Egyet tudtunk beadni, a Nemzeti Civil Alapprogramhoz működési költségek fedezésére, melyen 714.420 Ft-ot nyertünk.

Komoly szakmai elismerés, hogy a Magyar Turisztikai Egyesület Gyenesdiásra szervezte idei 3 napos tanfolyamát turisztikai desztináció menedzsment (TDM) témakörben, mivel egyesületünk a TDM települési szintű modellje. A résztvevők és az előadók is nagyon pozitívan értékelték az egyesületi összefogást, a munkánkat.

De még fontosabb elismerés, hogy a WTO (Turisztikai Világszervezet) következő nemzetközi, desztináció menedzsment témájú, 3 napos konferenciájának Budapest ad otthont, ahol mint esettanulmány számtalan nemzetközi példa között egyesületünk, azaz Gyenesdiás is bemutatkozik.

Elismerés továbbá az egyesület munkáját illetően, hogy sok település, induló egyesület, szerveződés keres meg bennünket, tapasztalataink átadására, előadások megtartására, továbbá a Balaton régió illetve Zala megye átalakuló turisztikai rendszeréhez is igénybe veszik tapasztalatainkat, segítségünket.

 Mivel egyre több nem német ajkú külföldi érkezik településünkre, 80 órás angol nyelvtanfolyamot indítottunk kezdő és haladó szinten.

A 3 és fél éve alakult Gyenesdiási Turisztikai Egyesület komoly eredményeket ért el. Az alulról történő építkezés beváltja a hozzáfűzött reményeket, összefogással tudunk csak előrelépni.

Amennyiben bármilyen kérdése lenne az egyesület munkájával kapcsolatosan,
tagjaink sorába kíván lépni, keresse fel a Tourinform irodát!